Search in my-sensasi !! upgraded

Loading...

RECENT POST @ Entri Terkini

Monday, July 4, 2011

26 panduan untuk menjadi suami yang disayangi ,dihormati dan dicintai isteri

Share







Lelaki memang dilahirkan sebagai ketua,apatah lagi apabila bergelar suami..namun seorang ketua harus memainkan peranan penting bagi mendapatkan rasa hormat ,dan cinta daripada seorang isteri..ramai lelaki yang beranggapan isteri mesti menghormatinya walaupun dirinya bersikap buruk..

Isteri pun manusia yang punyai hati,perasaan,dan sikap memberontak,jadi para suami mestilah tahu tanggungjawab dan sikap yang perlu ada untuk menjadi ketua keluarga...

Jom baca ...


1) "Usah membelakangkan pendapat isteri dalam membuat sebarang keputusan berhubung rumahtangga atau perkara lain. Minta pendapat isteri supaya ia berasa lebih dihargai."

2) "Suami yang gagal menonjolkan akhlak yang mulia, rasa hormat keluarga terhadapnya akan berkurangan. Kehilangan contoh yang baik dalam keluarga adalah punca anak-anak menjadi liar"

3) "Suami usah terlalu tegas dan kasar terhadap anak-anak (mengongkong) kerana ia menganggu proses perkembangan minda dan emosi. Awasi bahasa percakapan dan hindari ungkapan kesat atau maki hamun"

4) "Suami yang bersikap ganjil atau gila-gila akan mengurangkan rasa hormat serta beri tekanan kepada anak-anak dan isteri. Suami yang matang dan berwibawa akan dicontohi lagi dihormati"

5) "Suami yang tidak tetap pendirian dalam membuat keputusan tidak dapat membimbing ahli keluarganya dengan sebaik mungkin. Was-was dan ragu-ragu adalah punca kegagalan" \

6) "Janganlah suami menggunakan cara menggertak atau mengugut isteri, walaupun untuk tujuan apa sekalipun. Perbuatan tersebut sebenarnya adalah memperbudak- budakan isteri"

7) "Suami yang kerap pulang lewat ke rumah dengan pelbagai alasan akan beri tekanan pada isteri dan anak-anak. Berusaha seawal mungkin berada di rumah kerana seorang suami sering ditunggu kepulangannya"

8) "Suami yang tak bersedia memohon maaf daripada isteri sebenarnya ego dan akan menyakiti hati isterinya. Mengucapkan maaf pada isteri membuatkan suami lebih disayangi dan dihormati.

9) "Usah mengkritik isteri anda secara keterlaluan sama ada penampilannya, masakannya atau apa sahaja, kerana ia akan memadamkan kreaviti serta semangat si isteri"

10) "Usah berbohong terhadap isteri anda, kerana apabila terbongkar, kepercayaan isteri terhadap suami akan tergugat. Bersemuka dengan isteri akan menyerlahkan kejujuran anda"

11) "Isteri tidak gembira sekiranya suami terlalu kedekut dan berkira untuk perbelanjaan keluarga. Sesekali hiburkan hati isteri dengan menunaikan permintaannya asalkan tidak keterlaluan"

12) "Isteri mungkin kecewa jika suami gagal mengingati tarikh-tarikh penting dalam hidup mereka seperti ulangtahun perkahwinan dan kelahiran. Hargailah isteri dengan ucapan atau pemberian."

13) "Suami yang pendiam, dingin dan pasif dengan isteri sebenarnya gagal mengemudi perkahwinannya dengan baik. Kedinginan suami menyebabkan isteri rasa terpinggir dan tidak dipedulikan"

14) "Suami yang kurang komunikasi dan interaksi dengan isteri dan ahli keluarga menyebabkan anak dan isteri semakin menjauh daripadanya. Banyakkan sentuhan dan renungilah mata-mata mereka sedalam-dalamnya" .

15) "Seorang isteri takkan gembira sekiranya suami selalu perkecilkan dan pandang remeh pada diri atau tindakkannya. Pujian dan dorongan mampu meningkatkan semangat isteri".

16) "Suami usah bermata keranjang dan berkawan dengan perempuan lain seperti orang belum berkahwin kerana sikap yang sedemikian menunjukkan ketidakmatangannya, rendah maruah disamping melukakan hati isteri serta menggugat kepercayaan isteri terhadap si suami."

17) "Suami yang cemburu buta adalah suami yang tidak rasional. Cemburu adalah tanda sayang, namun berpada-padalah kerana ia boleh merosakkan kesabaran dan kepercayaan isteri."

18) "Suami yang cetek ilmu agamanya tidak dapat berfungsi sebagai ketua keluarga dengan cemerlang. Kegagalan beri nilai rohani kepada mereka membenihkan kemungkaran dan kerosakkan"

19) "Suami yang terlalu ego akan membuat isterinya tertekan. Sikap tersebut mengenepikan isteri dan dia merasakan tidak berguna lagi dalam apa jua tindakan dan keputusan"

20) "Suami yang tak jujur dalam hubungan akan meruntuhkan kepercayaan isteri padanya. Perkahwinan adalah perkongsian manakala kejujuran adalah kunci bahagia dalam rumahtangga"

21) "Suami yang gagal menguruskan masanya dengan baik dan berkesan turut gagal dalam meluangkan masa bersama isteri dan anak-anak. Usah jadikan rumah ibarat tempat persinggahan sahaja"

22) "Usah bandingkan isteri dengan wanita lain kerana setiap manusia mempunyai keistimewaan sendiri. Sudah lumrah kiranya ada kekurangan kerana mereka dijadikan Allah untuk saling melengkapi."

23) "Elakkan mungkir janji dengan isteri dan anak-anak kerana kegagalan menepati janji pasti akan mengecewakan hati mereka. Usahlah berjanji jika tidak bersedia menepatinya" .

24) "Usah biarkan urusan rumahtangga dan pendidikan anak-anak pada isteri sahaja. Walaupun isteri diamanahkan membimbing mereka. Suami perlu bersana beri perhatian sewajarnya".

25) "Suami usah memendam perasaan jika tidak berpuas hati dalam sesuatu perkara, ia ibarat gunung berapi yang pasti akan meletup bila-bila masa dan boleh memakan diri".

26) "Suami yang abaikan rumahtangga, tak beri perhatian kepada isteri dan akan-anak buatkan mereka rasa tak diperlukan. Bijak memperuntukkan masa dan sesekali bercuti bersama mereka".

Sama2lah kita renung2kan... dan selamat beramal!

No comments:

Related Posts with Thumbnails

Anda Pelawat yang ke-