Search in my-sensasi !! upgraded

Loading...

RECENT POST @ Entri Terkini

Saturday, August 28, 2010

Kes Teo Nie Ching masuk surau,salah siapa?tentulah salah pengurusan surau !!

Share







Sensasi:Smlm masa menonton buletin utama,heboh pasal isu Ahli Parlimen Serdang,seorang bukan Islam masuk ke dalam surau tanpa menutup Aurat dan memberi ucapan di ruang utama Solat..

Sejujurnya memang dan sememang memangnya tindakan Teo memasuki surau tanpa menutup Aurat,apatah lagi tidak diketahui samada beliau uzur (period) atau tidak(perkara2 diragui mmg terus jadi tak boleh) ,lepas tue berucap pulak ttg sumbangan yg ingin diberikan oleh kerajaan selangor (which means benda ini melibatkan politik..

Seperti yang kita sedia maklum,adalah haram,masjid dan surau dijadikan tempat utk berpolitik..

Jadi semua ini telah di abaikan dan diambil ringan..

Salah siapa???
Kata Teo dia sendiri pada awalnya tak sangka pihak pengurusan surau akan membernarkannya masuk..Dan takda sapa pulak yang menegur menyuruh dia pakai tudung...

Dia bukan Islam tentulah tak tahu peraturan dan adab dalam Masjid dan surau,,

Org yang membenarkan itulah yang otak letak kat lutut kot..skrg nie benda nie jadi isu,sensitiviti masyarakat Islam..

Ya perkara ini bukan boleh ambil ringan takut nanti jadi ikutan..

Takkan pengurusan surau cetek sgt ilmu dan adab di tempat ibadah org Islam...

Apa nie???

Tindakan mereka boleh menyebabkan perpecahan dan perbalahan..

So disini Sensasi Confirm sgt...memang pengurusan surau tue salah se salah salah salahnyeerrrrrr

Kalau sumbanagan dan ucapan tue dilakukan di perkarangan surau takpe la..itu pun harus menutup kepala la..

Please la...dont make such a stupid mistake mcm nie,,,

Kalau nak ambil tindakan..Bukan pompuan cina tue yg patut kena..

Sensasi bukan penyokong pembangkang..tp ada akal pikir la sendiri





Sensasi tak setuju dengan perkara dibawah...tindakan patut dibuat keatas pengurusan surau tue..huhu


Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) perlu mengambil tindakan terhadap Ahli Parlimen Serdang, Teo Nie Ching yang didakwa memasuki dan memberikan ucapan di ruang solat sebuah surau di Kajang, kata Perdana Menteri.

Datuk Seri Najib Tun Razak bagaimanapun menyerahkan sepenuhnya kepada MAIS untuk menyiasat perkara itu dan mengambil tindakan jika perbuatan tersebut dianggap bertentangan dengan peraturan dan mencemar kesucian Islam.

"Kita serah kepada MAIS untuk ambil tindakan, mereka ada kuasa penuh dalam perkara ini. Jika dianggap bertentangan dengan peraturan dan mencemar kesucian Islam, maka kenalah ambil tindakan," katanya.

14 comments:

Anonymous said...

Camna la orang bukan Islam nak masuk Islam kalau macam nie la orang melayu yang ambik islam separuh2 pastu mengaku pandai dalam hal2 agama..sapa ajar orng bukan islam x leh masuk masjid atau surau??sapa ajar yang rumah2 allah xboleh dijadikan tempat politik??apa yang nabi ajar kt kita masjid 2 tmpat dia untuk berdakwah dan jugak berpolitik..umno ckap masjid hnya untuk dakwah..politik x leh masuk..tapi kalau umno politik dalam masjid boleh..politik kat sekolah boleh..kalau oarang bukan islam masuk masjid kita patut doakan diorang terima islam satu harinnti..mudah-mudahan allah bagi hidayah kt diorang dengn sbab diorang masuk masjid..tanya balik diri sapa yang bodoh sekarang..ko nk kata orang yang selalu jadi imam kat jadi siak kat masjid 2 bodoh??tapi ko lgi bodoh sebab ko p masjid pn smnggu skali..dengar cermah agama pn jarang2..

sensasi said...

anon,sebelum bercakap sila baca dengan betul post di atas...

ada ke sensasi ckp org bukan islam tak boleh masuk masjid atau surau??

Org bukan islam memang boleh masuk masjid dan surau..Tapi bersyarat..dan mempunyai peraturan..Jelas saudara anon nie tidaklah begitu berilmu dalam syarat dan adab di dalam masjid.

FYI,sensasi wpun takla alim mana,tp sensasi sgt peka terhadap hukum hakam dan byk membaca buku agama sebab kat rumah org tua sensasi mmg byk buku2 agama,fardhu ain dan sebagainya,dan sensasi mmg jenis ulat buku,serta sgt rajin mendengar ceramah agama..ok itu adalah penjelasan bahawa saya bukan org yg cetek pengetahuan agama.

ok berbalik pada adab org bukan islam masuk masjid,hanya terdapat satu mazhab yg mengharamkan org bukan islam masuk masjid iaitu mazhab maliki(kita pakai mazhab syafie jadi,org bukan islam boleh masuk masjid)

tetapi syaratnya,org bukan islam yg masuk masjid mestilah dengan sebab mendengar takzirah,melihat org beribadah,melihat pameran,pendek kata perkara2 yg berkaitan dgn mendekatkan diri dgn ajaran Islam.

Dan,yg penting,org bukan Islam adalah dilarang sekali bersuara lantang didalam masjid apatah lagi memberi sebarang ucapan.

adab bagi wanita memasuki masjid adalah menutup aurat ,berpakaian sopan dan menutup kepala.Dan haruslah suci dari najis..apapun ada pendapat yg mengatakan bahawa kesucian (tidak junub)bg org bukan islam itu boleh dipertimbangkan,manakala kalau dia islam adalah wajib wanita itu suci dari hadas besar atau junub. utk yg x faham,junub tue maksudnya lepas bersetubuh tak mandi hadas lagi).

Dalam buku2 yang dibaca sensasi sejak kecil lagi menyatakan adalah haram politik dibawa masuk kedalam masjid melainkan hal2 yang berkaitan isu agama.cthnya strategi nabi muhammad dlm peperangan,atau isu2 yg melibatkan menaikkan martabat dan pemahamam islam..tapi politik yang mencerca saudara seagama,dan politik yang boleh membawa fitnah(sebab takda bukti dan teori) adalah haram.

dalam masjid bukan semua tue penyokong PAS,bukan semua penyokong UMNO,poltik jenis ini memecah belahkan ummat islam,mendatangkan tidak puas hati,benci,marah dan sebagainya..jangan sampai ada masjid PAS,dan masjid UMNO pulak satu hari nanti..

sensasi boleh ambik gambar beberapa buku2 yg menyatakan bahawa haramnya berpolitik dalam masjid..sensasi tak tahu plak PAS cakap boleh berpolitik dalam masjid kan..

manusia walaupun ulama sendiri boleh khilaf.sebab itu org adakan musyawarah (mesyuarat dan perbincangan).

Jangan bercakap tanpa ilmu..Sensasi bukan nak kata pandai sgt..tp benda2 mcm nie,adab2 dalam masjid semua mmg dah lama tahu.

Anonymous said...

sokong sensasi...kalau saya pun saya salahkan pihak surau sebab dorang yang membenarkan Teo masuk surau dan beri ucapan...ye lah, takkan Teo sendiri yang bagi ucapan tanpa kebenaran pihak surau, betul?

bila Teo kena 'attack' dan dipersalahkan atas sebab masuk surau atau beri ucapan dalam surau, sepatutnya pihak yang membenarkan beliau membuat perkara tu yang bertanggunagjawab dan tampil ke hadapan untuk memberi penjelasan atau sekurang2nya 'back up' Teo, siapakah pihak tu? Pihak surau lah, betul?

kenapa pihak surau tidak tampil kehadapan bila timbul isu ni, kenapa mendiamkan diri? kenapa bersikap tidak bertanggungjawab dan membiarkan Teo dipersalahkan bulat2? Kenapa Sultan Selangor dan PM kita menyalahkan Teo dan bukan pihak surau sedangkan yang membenarkan Teo berucap dan masuk ke dalam kawasan surau adalah pihak surau? semua ni cuma persoalan ye bukannya tuduhan ataupun fitnah.

Wallahualam.

Anonymous said...

spatutnya ini xpatut jadi isu.....

cube sensasi tonton video ni
http://www.facebook.com/video/video.php?v=155958717753166

ini yg patut jadi isu....

Anonymous said...

ha tu die terbaik dari sensasi~ kdg2 klu nk tgk org2 PAS ni slalu nk kte org2 UMNO ni mcm jahil agama~pdhal,depa dok brdiri blakg tok guru depa~ha pikirlh baik2 pe yg hang dok komen tu mat~kaji dlu sblom bt statement!!!

sensasi said...

hye anon..sensasi ada tgk link yg diberikan terima kasih..
rupa surau tue mcm surau di sekolah..dulu masa sensasi skolah rendah,ada surau kecil tp dinding boleh dilipat untuk dijadikan ruang yg lebih besar menjadi dewan.

Surau yang kecil tue,ruang utk pelajar bersolat,dan tidur time rehat.tp tak sure boleh dipanggil surau atau tak,sebabnyer dia tak fix sebagai surau,dia boleh dikatakan sebagai ruang solat..

mcm kat rumah kita,kdg2 hall jdi ruang solat tp bukan surau..tp sebab ada tag nama surau al falakh kat surau sekolah tadi,sensasi tak sure la mcm mana sbb dia tak fix,,skjp surau skjp ruang besar...

yang memusykilkan,betul ka tue karnival umno?takda tertulis kat mana2 pun..

P/s: sensasi bukan penyokong mana2,dulu sensasi PAS.tp pasal PAS dah campur ngan PKR,sensasi kurang gemar dgn DSAI..dia byk hanky panky.sekian

Anonymous said...

rasenye takya jadi isu pon mende ni...org kite sendrik kadang2 tak tutup aurat pegi masjid..pakai selendang je..tutup aurat ke?

-mR m@el :-) ~ said...

hallamak..xperlu ckp la klau xthu bab2 ni...nk kta org bkn islam tiada adab masuk msjid...hbs si datin rosmah masuk masjid x pakai tudung,berpolitik plulak dlm surau..ape kes??..nak kira cne..pdhal dia org islam,tudung pon xpkai...org xkesah lah
..mmg dia xthu hukum hakam..yg dh thu hukum hakam ni mcm mne pulak...

Kono said...

salam.... yup sokong mr mael... kite dok membicarakan orang bukan beragama Islam masuk surau tanpa menutup aurat.... ini sebab mereka memang tak tahu dan tiada yang memberi tahu... dan ini pihak surau tersebut haruslah dipersalahkan..... seperti yang Anonymous cakap kenape teo sorang saja yang dipersalahkan... kenape tidak pihak tertentu....dan seperti yang mr mael cakap orang yang beragama Islam masuk ke surau tanpa menutup AURAT yang dah terang2 die pun tahu hukumnye berbuat demikian... kenape tidak dipersalahkan... kenape didiam kan... dan satu lagi yang dicakap oleh sensasi... memang la nampak macam surau sekolah yang mane dinding nye boleh dilipat .... tapi kenape tidak ditutup dinding itu supaya tempat solek tersebut tidak mengotori kesucian tempat beribadah tersebut... kalau diperhatikan betul2.. tempat tu nampak seperti surau di kawasan2 perumahan yang mane surau nye tidak mempunyai bangunan sendiri... dan satu lagi kalau bukan surau pon kite harus lah menghormati tempat beribadah itu.... dan sepatutnye bile teo dah buat salah yang die pon xtahu... sepatutnya kite memberitahunye tentang kesalahan tersebut dengan baik bukan maki dan hukum membuta tuli... bukan nak menunding jari atau menuduh sesiape disini... cume mencari kebenaran.... Wallahua'lam...

k0m4nd3r said...

Orang tu nak sampaikan sumbangan. Dan orang surau yang jemput dia masuk. Surau tu kat taman kat rumah aku ni. Taman Kajang Sentral. Orang kat sini takda yang heboh kecuali puak2 pembangkang kat negeri Selangor nih. Dah nama pon pembangkang, kerjanya metilah membangkang. lagi satu, dia tak bersuara lantang, cuma menyampaikan sumbangan. Dan ada notis memberitahu kedatangan dia seminggu awal. kenapa kalau dia tak boleh masuk tak diberitau dahulu sebelum dia di benarkan masuk? Apa-apa pon, sekarang dia masuk surau lagi dan mengenakan selendang. apa komen sensasi?

sensasi said...

sebab tue la sensasi cakap,yang salah dalam hal nie bukan perempuan cina tue,tp pengurusan surau yang tidak memantau adab dan cara utk org bukan islam memasuki Masjid dan surau..

Kalau kita nak ckp org islam sendiri tak menjaga adab dalam masjid dan surau tue sememangnyalah dia akan mendapat dosa hasil perbuatannya (cth:uzur tp masuk jugak masjid),berbuat bising dan bercakap hal duniawi dlm masjid,tidak menutup aurat,pakai pulak sluar pendek (perempuan)etc2..

Tapi apabila isu tersebut diperbesarkan jadi haruslah sensasi menyebarkan ilmu tentang adab2 ini yg kini makin kurang org ambil tahu dan mungkin jugak tak tahu..

Kalau isu mcm nie dibiarkan semakin lama semakin sesat la manusia...

Apabila sesuatu yg buruk ini terjadi,ianya membantu kita supaya menambahkan lagi ilmu,menjadi peringatan dan tauladan agar tidak diulangi lagi...

Kali kedua Teo ke surau dengan memakai selendang dan tidak berdiri di ruang utama dan membuat ucapan seperti sebelumnya,takda masalah.

nampak tak impact dier?setelah isu ini jelas,barulah Teo nie mengikut cara yang betul..kalau isu ini dibiarkan mungkin lepas nie lagi ramai org bukan islam ,perempuan sesuka hati masuk surau atau masjid tanpa tudung mahupun selendang,berucap,berdiri di ruang utama solat...

Salah siapa?salah semua org yang membiarkan perkara ini dipandang remeh la..masjid itu milik org Islam..Rumah Allah..
Tempat Mukmin bertemu Allah semasa bersolat..jadi haruslah hormat.

Jangan campurkan politik dgn agama,..,.Sensasi tak buat artikel ni utk politik pun.

sensasi said...

sebab tue la sensasi cakap,yang salah dalam hal nie bukan perempuan cina tue,tp pengurusan surau yang tidak memantau adab dan cara utk org bukan islam memasuki Masjid dan surau..

Kalau kita nak ckp org islam sendiri tak menjaga adab dalam masjid dan surau tue sememangnyalah dia akan mendapat dosa hasil perbuatannya (cth:uzur tp masuk jugak masjid),berbuat bising dan bercakap hal duniawi dlm masjid,tidak menutup aurat,pakai pulak sluar pendek (perempuan)etc2..

Tapi apabila isu tersebut diperbesarkan jadi haruslah sensasi menyebarkan ilmu tentang adab2 ini yg kini makin kurang org ambil tahu dan mungkin jugak tak tahu..

Kalau isu mcm nie dibiarkan semakin lama semakin sesat la manusia...

Apabila sesuatu yg buruk ini terjadi,ianya membantu kita supaya menambahkan lagi ilmu,menjadi peringatan dan tauladan agar tidak diulangi lagi...

Kali kedua Teo ke surau dengan memakai selendang dan tidak berdiri di ruang utama dan membuat ucapan seperti sebelumnya,takda masalah.

nampak tak impact dier?setelah isu ini jelas,barulah Teo nie mengikut cara yang betul..kalau isu ini dibiarkan mungkin lepas nie lagi ramai org bukan islam ,perempuan sesuka hati masuk surau atau masjid tanpa tudung mahupun selendang,berucap,berdiri di ruang utama solat...

Salah siapa?salah semua org yang membiarkan perkara ini dipandang remeh la..masjid itu milik org Islam..Rumah Allah..
Tempat Mukmin bertemu Allah semasa bersolat..jadi haruslah hormat.

Jangan campurkan politik dgn agama,..,.Sensasi tak buat artikel ni utk politik pun.

Anonymous said...

emmm...byk komen sbb melibatkan politik...skrg ni kt malaysia mana ada dh politik Islam...dlu ada la...tp dh pakat bergabung ngn kafir Islam suma letak tepi, kuasa didahulukan,DAP diutamakan. Hukum hudud pon dh xbicara di masjid2. btol zaman nabin kita wat politik kat masjid, bkn politik perpecahan ala2 malaysia. Tp kes teo ni ak mls kata apa la dh nik aziz kata kafir senamrobik dlm masjid pon xpa kn...kes teo pkai ketat 2 letak no 2(berita harian, 31 December 2010)....ni la Islam skrg...ada sapa2 nk komen...silakan. Wallahualam. Jgn biar politik kuasai diri, buat anda sesat di kemudian hari!!fatwa keluar ikut hukum sndiri, cmni nama dia ulamak??

Anonymous said...

Aku nak bagi sikit pandangan ye!! Soal hukum ni aku memang kurang arif. jd aku nak ckp soal adab sj la. Contohnya kalau seseorang itu nak berjumpa dgn wakil rakyat dlm majlis, bolehkah dia hanya memakai seluar panjang sukan dan baju t lusuh bg lelaki? Ya, tentu jawapannya boleh krn tdk melanggar hukum aurat. Tp mungkin tdk disenangi krn dr segi adabnya kurang elok. Contoh kedua, kalau kita hendak mengadakan solat berjemaah di satu kawasan terbuka, contohnya di padang atau tapak pasar malam, adakah boleh? Ya, boleh la klu kawasan diyakini bersih. Tp dr segi kesesuaiannya kurang sikit krn masjid banyak didirikan. Jadi, gunalah masjid. Dalam kes Orang bukan Islam masuk surau pula, jika tanya hukum, Ya boleh kalau kena dgn cara dan syaratnya. Tp lagi elok jika apa-apa program yg nak dibuat oleh org bukan Islam dibuat di tmpt yg banyak disediakan khas, contohnya dewan. Tidak semestinya hanya apabila org bukan Islam tu pergi ke Masjid baru dia didoakan agar mendapat hidayah. Dimana-mana shj, jika Allah ingin memberikan hidayah, maka ia akan diberi. Sekali lagi aku nak cakap, bukan masalah dari segi hukum sama ada boleh atau tak boleh, tp kerapkali apabila masuk sj Masjid, perkara bertentangan akan dibuat, contohnya tidak menutup kepala bagi wanita.

Related Posts with Thumbnails

Anda Pelawat yang ke-