Search in my-sensasi !! upgraded

Loading...

RECENT POST @ Entri Terkini

Thursday, June 10, 2010

Pelawak dan Pelakon Ahmad Busu,Dulu gemuk sekarang kurus kering

Share







bukan kurus sebab diet..tapi kurus sebab sakit...Terkena strok dan kencing manis..



Melihat lakonannya di dalam sitkom komedi '2+1' serta 'Pi Mai Pi Mai Tang Tu', pasti tiada siapa yang menduga tentang penderitaan yang dialami oleh pelakon yang suatu ketika dahulu pernah menceriakan hidup para peminatnya ini.

Namun kini, di dalam usia senja, pelakon serta pelawak terkenal, Ahmad Busu semakin hilang taringnya. Apatah lagi dia kini menderita pelbagai penyakit, membuatkan dia lebih selesa menghabiskan kebanyakan masa senggangnya di rumah bersama keluarga.

Berpeluang bertemu dengannya di kediaman keluarganya di Taman Seri Andalas, Klang baru-baru ini, sempena program ziarah yang dilakukan oleh persatuan Seniman, pihak media agak terkejut melihat penampilan terbarunya. Dia kelihatan semakin kurus dan agak uzur walaupun cuba disembunyikan dengan keletahnya yang ceria serta kelakar.

Paling syahdu apabila ada yang bertanya mengenai umurnya. Dia segera memberitahu, "Umur saya sekarang sudah 57 tahun. Kalau nak mati pun sekarang, kira ok dah," katanya. Walaupun kata-katanya itu diucapkan secara berseloroh, namun siapa yang tahu apa yang tersimpan jauh di sudut hatinya.

Diminta bercerita mengenai segala macam penyakit yang dideritainya itu, dia memberitahu dia terkena serangan angin ahmar pada 12 September 2009. Sejak itu, dia terpaksa berulang alik ke hospital untuk mendapatkan rawatan.

"Gara-gara penyakit tersebut, saya terpaksa dimasukkan ke hospital selama enam hari dan langsung tidak boleh berjalan selama sebulan. Namun, hasil rawatan doktor dan juga urutan yang saya lakukan, saya kini boleh berjalan.

"Tetapi kaki saya masih tetap terasa kebas dan kurang deria rasa. Saya juga pernah mendapatkan rawatan MRI. Selain kena serangan angin ahmar, saya mempunyai penyakit kencing manis yang telah saya tanggung sejak 15 tahun lalu.

"Kaki saya pernah terkena air panas sebelum ini kerana kaki saya sudah tidak mampu merasa sama ada air itu panas atau sejuk. Akibatnya kaki saya mengalami kudis dan bisul. Mujurlah hasil rawatan doktor, segala luka yang dialami kaki saya sembuh.

"Maklumlah saya ni mempunyai kencing manis dan luka yang ada memang susah nak sembuh. Ketika itu saya fikir mungkin kaki saya akan dipotong.

"Saya memang sabar dan tahan dengan penyakit saya, tetapi saya risau orang di sekeliling saya yang tidak tahan atau sabar dengan penyakit saya. Kalau boleh saya tak nak susahkan orang lain," katanya menjelaskan tentang situasi sebenar yang dialaminya.

No comments:

Related Posts with Thumbnails

Anda Pelawat yang ke-