Search in my-sensasi !! upgraded

Loading...

RECENT POST @ Entri Terkini

Wednesday, April 28, 2010

Luahan Tasha: Achik suami saya dunia akhirat...

Share









Kelihatan balu Achik (Spin), Tasha seorang yang tabah mengharungi hidup selepas kematian suami dalam satu kemalangan Sabtu lalu. Bicaranya tersusun bercerita pengalaman saat-saat akhir bersama arwah suami yang pergi lebih dulu.

Namun siapa tahu kepayahan yang sedang dilaluinya bersama dua anak yang masih kecil dan tak mengerti kepayahannya. Dia tabah dan cekalkan hati kerana tidak mahu mengabaikan tanggungjawab yang ditinggalkan... anak.



"Siapa kata saya tak menangis... di dalam ini siapa yang tahu. Saya kena kuat kerana saya tahu arwah suami tak mahu saya menangis. Saya kena kuat untuk membesarkan anak-anak. Masih terngiang-ngiang di telinga saya akan kata-kata arwah.

"Semasa anak sulung kami meninggal dunia dulu saya menangis dan arwah meminta saya tabah kerana katanya yang meninggal itu sudah pasti selesai dan aman di sana dan kita yang hidup ini tidak boleh menangis kerana ia tidak akan menggembirakan anak saya.

"Sekarang perkara sama berlaku ke atas suami saya dan saya tidak mahu dia kesedihan dengan perlakuan saya di sini," kata Tasha.

Apatah lagi pada hari terakhir bersama suami 14 April lalu, beliau berpesan agar sentiasa ingat bahawa Allah selalu ada untuk bersama-sama kita.

Ingin bekerja

Bagaimana kelangsungan hidup Tasha selepas ini? Wanita berusia 29 tahun ini nekad mahu kembali bekerja tahun depan.

"Sekarang suami baru meninggal... biarlah dulu. Kalau saya keluar bekerja bagaimana dengan anak-anak. Sudahlah mereka baru kehilangan ayah! Biarlah dulu.

"Saya rancang mahu bekerja semula tahun depan apabila anak-anak semakin besar. Sekarang mereka tak tahu apa-apa, malah anak saya yang kecil masih bertanya di mana bapanya. Itulah yang membuatkan air mata saya boleh tumpah.

"Semasa Achik meninggalkan rumah 14 April lalu anak saya yang kecil Sumaiyyah dalam buaian. Achik yang membuanya. Semasa dia keluar rumah Sumaiyah belum lelap. Apabila jaga dia cari di mama ayahnya. Pada hari kejadian, anak-anak dan saya bersiap untuk keluar dan menunggu Achik untuk membawa kami keluar. Tapi berita lain pula yang berlaku," kata Tasha.

Achik tak pernah menyusahkan

Kematian Achik ibarat mematahkan sayap Tasha kerana penyanyi lagu Bola Bola Api itu tidak pernah menyusahkannya sepanjang dia berkenalan dan sehingga ke akhir hayatnya.

"Achiklah suami saya dunia dan akhirat... saya tak akan jumpa lelaki sebaik Achik lagi. Dia tidak pernah menyusahkan saya barang sekali. Dia sanggup lakukan apa sahaja untuk menyenangkan saya. Semasa saya pantang bersalin, dialah yang membuat semua kerja di rumah.

"Sekarang ini keutamaan saya ialah menjaga anak-anak dia sebaik mungkin," kata Tasha.

No comments:

Related Posts with Thumbnails

Anda Pelawat yang ke-