Search in my-sensasi !! upgraded

Loading...

RECENT POST @ Entri Terkini

Tuesday, March 16, 2010

Umie Aida Ingin membatalkan perkahwinannya dua hari sebelum tarikh bernikah

Share








ANDAI benarlah Umie Aida membatalkan pernikahannya pada saat-saat akhir, hati insan yang paling remuk tentulah ibunya, Asmah Ali.

Masakan tidak, Asmah merupakan orang yang paling gembira apabila Umie sebelum ini memberitahunya ada lelaki yang mahu memperisterikannya.

Didorong oleh rasa kasih dan sayang, Asmah bersama-sama kaum keluarga yang lain sibuk melakukan persiapan kerana mahu meraikan hari bahagia anak kesayangannya itu.

Namun, bayangkan dalam waktu yang sesingkat dua hari sebelum ke Tanah Suci untuk mendirikan rumah tangga, Umie membuat kejutan dengan memaklumkan kepada ibunya yang dia mungkin tidak jadi berkahwin.

"Mahu tak tergamam saya. Mengucap panjang saya dibuatnya," kata Asmah, 60, memberikan reaksi terhadap keputusan 'gila' anak perempuannya itu.

Sebaik mendengar kata-kata Umie itu, Asmah benar-benar keliru dengan tindakan anaknya itu dan sangat-sangat bingung.

Masakan tidak, selepas pengumuman dibuat dan kad kahwin diedarkan kepada tetamu, Asmah tidak tahu mana mahu diletakkan mukanya kalau benar-benar hati Umie berubah enggan berkahwin di saat-saat akhir.

"Tuhan saja yang tahu perasaan saya ketika Umie memaklumkan dia mungkin tidak jadi kahwin. Saya cuba tenangkan diri dan banyakkan berdoa kepada Allah memberikan anak saya kekuatan untuk menerima segala ketentuan buatnya.

"Syukur sudahnya hati dia terbuka dan kini dia sudah pun menjadi isteri kepada Datuk Paduka Khairuddin Abu Hassan. Saya benar-benar gembira dan akan terus berdoa untuk kebahagiaan Umie dan Khairuddin buat selama-lamanya," kata Asmah dalam nada penuh syukur.

Kata Asmah, sebagai seorang ibu, tiada apa yang lebih bermakna buat mereka selain daripada mendoakan kebahagiaan anak-anaknya.

Asmah tidak pula mengamalkan pendekatan konservatif dalam mendidik anak-anaknya, sebaliknya, dia sentiasa memberi kebebasan kepada anak-anaknya.

Bahkan, Asmah menyerahkan kepada kebijaksanaan anak-anak untuk membuat pilihan berhubung jodoh mereka.

"Saya tidak pernah memberi tekanan pada anak-anak. Begitu juga dengan Umie. Saya tahu dia anak yang baik dan tidak pernah mengecewakan saya. Bila dia cakap nak kahwin, saya orang paling gembira.

"Saya tidak pernah mensyaratkan dia memilih lelaki mana untuk berkahwin, asalkan lelaki itu dari keluarga yang baik, mempunyai latar agama serta mampu menjaga anak saya dengan baik. Itu sudah memadai buat saya," ujar Asmah, yang sentiasa tenang dan tidak banyak bercakap.

Kerana itu, apabila Umie memaklumkan Khairuddin melamarnya, Asmah sangat gembira dan merestui kerana percaya Umie sudah matang dan bijak membuat pilihan.

Lebih-lebih lagi, Asmah percaya dengan pengalaman hidup yang dilalui oleh Khairuddin sudah cukup mematangkan menantunya itu untuk membimbing anaknya.

No comments:

Related Posts with Thumbnails

Anda Pelawat yang ke-