Search in my-sensasi !! upgraded

Loading...

RECENT POST @ Entri Terkini

Thursday, February 11, 2010

Tips: 6 Cara Kurangkan Pengambilan Gula

Share








Segala yang manis ini memang sedap dimakan tetapi jika terlebih makan, yang menanti anda adalah sesuatu yang menakutkan.

Setelah mengambil makanan bergula kegemaran, seseorang akan mengalami pertambahan tenaga, namun setelah beberapa ketika, tahap gula di dalam darah akan turun sehingga membuat anda semakin ketagihan gula. Ini berlaku kerana tubuh telah terbiasa memiliki tahap gula dalam darah yang tinggi. Terlalu banyak gula akan melemahkan sistem kekebalan dan tubuh mudah berasa letih.


Pertama, hindari godaan makanan bergula. Makan dalam kuantiti yang sedikit bukan sehingga membuatkan kain, seluar atau jeans terasa ketat. Jika ada hidangan buah-buahan atau sayuran, lebih baik pilih makanan ini.

Kedua, banyakkan minum air terutama air kosong. Dengan cara ini, tubuh akan mendapat keperluan air yang mencukupi. Selain itu, cara ini juga mencegah keinginan untuk menikmati sesuatu hidangan, baik makanan bergula atau makanan yang lain. Oleh kerana itu, minumlah air untuk menurunkan kecenderungan memilih makanan ringan yang manis.


Baca lagi tips utk mengurangkan pengambilan gula

No comments:

Related Posts with Thumbnails

Anda Pelawat yang ke-