Search in my-sensasi !! upgraded

RECENT POST @ Entri Terkini

Sunday, September 27, 2009

Waris Mahsuri Ke-7 Wan Aishah

Share












Mahsuri. Siapa yang tak tahu cerita Mahsuri sila angkat tangan anda sambil membuat muka tak malu. Alamak, kami pun dah tak ingat sangat dah(sambil menahan malu di muka). Haha. Sapa yang ingat tue boleh la cerita kat kitorang di ruangan komen nanti.

Tapi yang pastinya sumpahan Mahsuri yang 7 keturunan dia tak boleh nak jejak kaki kat Langkawi. Kalau jejak je muntah-muntah tue. Memang gile ah sumpahan Mahsuri nie.

Jadi siapa pulak Wan Aishah nie? Melalui apa yang digembar-gemburkan, si Wan Aishah nie adalah keturunan ke 7 Mahsuri. Kiranya dia nie kalau jejak kaki kat Langkawi pun tak rasa apa-apa la. Sumpahan Mahsuri tue dah berakhir bila kat dia. Leh la merasa shopping barangan duty free. Hehehe.

Ok cuba anda tengok gambar Wan Aishah nie dan bayangkan macam mana muka Mahsuri. Rasanya walaupun dah berlalu 7 keturunan, mesti ada sisa-sisa dan baki-baki iras-iras muka Mahsuri kat Wan Aishah nie. Boleh tahan jugaklah kecantikan Wan Aishah nie. Jadi semestinya Mahsuri lagi cun kan?

P/S: dedulu x la cantik mcm ni kot..skrg semakin cantik....

1 comment:

ω α η ι™ said...

ta silap wani la kan..kisah mahsuri tu mcm ni..ibu bapa mahsuri berasal dari siam.ayah mahsuri dikatakan org berada la gak sebab ada tanah swah yg luas dengan perniagaan sarang burung layang2 padi.ibu mahsuri mengandungkan mahsuri sebab makan kerak nasi yg dijumpai kat sawah.akhirnya mengandung dan melahirkan mahsuri.mahsuri dikahwinkan dengan seorg phlawan tempatan.wan derus,slh seorg anak kpd wakil sultan di langkawi.masa kedah berperang dgn siam wan derus ke keluar dr langkawi.dan mse tu juga mahsuri hamil.lepas tu timbul deramang seorg penyair kembara singgah dilangkawi dan menetap di rumah ibu bapa mahsuri.mahsuri pon sjak suaminya tiada.mahsuri tinggal dengan ibu bapanya.kpndaian deramang bersyair manaikkan nama mahsuri sbg tuan rumah dan timbulkan kecemburuan ibu mertuanya.kelahiran anak mahsuri lagi menimbulkan fitnah bila mak mertuanya tuduh mahsuri ader scandel dgn deramang.sbb tu mahsuri dihukum bunuh oleh bapa mertuanya sndiri lps termakan hsutan isterinya.tnpa menungu wan derus pulang.mahsuri dan deramang dibwk ke padang matsirat,tmpt tuk dijatuhkan hukuman pd mse tu.mahsuri diikat dkt sbatang pokok dan ditikam dgn tombak.tp tombak yang digunakan tidak dapat menembusi tubuh Mahsuri. Akibat terseksa,Mahsuri mendedahkan bahawa dia hanya dapat ditikam dengan tombak sakti (terdapat pihak yang menyatakan bahawa senjata itu adalah keris) yang terdapat di alang rumahnya.Ayat-ayat terakhir Mahsuri adalah berupa sumpahan untuk tidak menghalalkan [[darah]]nya jatuh ke bumi kerana beliau mangsa fitnah dan mengutuk pulau Langkawi untuk tidak tenteram dan permai ibarat padang jarak padang tekukur selama tujuh keturunan.Walaupun dipujuk dan dirayu ibu bapa Mahsuri, hukuman tetap dijalankan dan Mahsuri dibunuh tanpa dosa yang dituduh.Mahsuri mengalirkan darah berwarna putih hanya kerana kata-katanya yang tidak menghalalkan darahnya jatuh ke bumi. Deramang turut dibunuh kemudiannya.Mahsuri dikebumikan oleh ibu bapanya bersebelahan dengan harta tebusan yang ingin digunakan untuk menebusnya.

Related Posts with Thumbnails

Anda Pelawat yang ke-