Search in my-sensasi !! upgraded

RECENT POST @ Entri Terkini

Sunday, May 4, 2008

Jokes 18sx-puteri dan cendawan

Share








Alkisah, ada le sorang lelaki tu namanya Awang Benjol, kerjanya tiap-tiap
hari
Mencari rotan di hutan berhampiran.

Pada suatu hari, dia masuk kehutan seperti biasa mencari rotan, tapi kali
ni ketempat
Yang baru sikit, kerana tempat lama rotan dah habis. Semasa tengah mencari
akar
Rotan yang sesuai tu, dia terjumpa sebuah tasik, sangat lah cantik
ditengah2 hutan tu.
Terkejut beruk si awang ni, heran, campur pelik, tak pernah jumpa tengah2
hutan ada
Tasik yang sebegini cantik. Disekeliling tasik tu terdapat pasir puteh,
bertambahlah pelik
Awang melihatnya. Dihampiri tasek tersebut dari celah-celah semak dan
pokok hutan
Yang kecil. Tiba-tiba semasa mengendap tu awang terlihat, ada seorang
puteri sedang
Mandi bogel, terbeliak mata si awang, orang ke hantu ni, bentak hatinya,
nak lari ketidak? Tapi seronok jugak mengendap ni, bukannya puteri tu
nampak dia. Tapi yang
bertambah peliknya ditepi tasek tu ada pengawal yang sedang berjaga semasa
Puteri tu mandi. Setelah mandi, puteri tu naik ke tepi, baring atas pasir
puteh tu dan
golek-golek badan dia beberapa kali. Bagai nak terkeluar mata si awang
nih, jantung
pulak bagai nak meletop. Selepas itu puteri pun memakai pakaiannya dan
berlalu bersama dua orang pengawalnya yang lengkap dengan senjata tombak
dan keris.

Bila semuanya dirasakan selamat, barulah awang keluar dari tempat dia
menyorok dan
terus lari pulang kerumahnya dihujung kampung. Malam tu awang tak dapat
tido, nak
diberitahu isteri, takut dia marah dan tak kasi pergi lagi. Rugi pulak
rasenya. Kalau
diberitahu kengkawan yang lain, takut ramai yang pergi ngendap, dah tak
syok pulak.
Pikir punya pikir, ping! Awang dapat satu idea bernas….

Esok pagi, seawal pukul lima, awang dah bertolak menuju kehutan dara tu,
bini dia
pun naik heran, buang tebiat ke laki dia ni, pergi hutan subuh2. Setelah
berjalan
beberapa jam, sampailah dia ke tasek tersebut. Awang terus menggali lubang
dimana
tempat puteri tu golek-golekkan badannya selepas mandi semalam. Setelah
selesai
disorokkan cangkul untuk menggali tadi kat semak, lepas tu dia masukkan
dirinya
kedalam lubang tadi, dia timbus seluruh badannya dengan pasir dan yang
ditinggalkan
diluar hanya “anu” saja. Tak lama selepas tu seperti biasa puteri hutan tu
pun turun
mandi dan berenang kat tasek tu, seperti biasa selepas berenang dia
ketebing untuk golek
golek. Tiba –tiba masa golek-golek tu dia terpandang sesuatu, “anu” si
awang le tu. Aik!
Kata puteri tu, bila pulak ada cendawan tumbuh nih, dia pun cuba nak
cabut, tak boleh,
mula mula lembik, bila cuba nak cabut jadi kera pulak, heran puteri tu,
cendawan jenis
apa nih, bila cuba cabut lagi, candawan tu kembang dan berair. Heran punya
cendawan,
kata puteri dalam hati. Pasal tak boleh cabut puteri pun berlalu bersama
pengawalnya dan
hilang ditengah hutan.

Setelah terasa selamat, awang pun keluar dari lubang tu, cari seluar yang
disorok, lari
balik rumah dengan perasaan gembira yang amat sangat, punya tak tahan
seronoknya tu,
habis satu kampung semua orang lelaki diceritanya, tak kira kecik ke
besar.
Esoknya seperti biasa puteri nak mandi kat tasek kegemaranya tu lah. Punya
la terkejut
Mak oi, kenapa hari banyak sangat cendawan tumbuh, beratus ratus tumbuh
kat pasi ni, ada yang kecik, ada yang besar, ada dah tua ganayut punya
cendawan pun ada.


Tiba-tiba tuan puteri berasa sangat marah. Dipanggilnya
penggawal peribadi.

“Pengawal, ambil kan beta masin potong rumpun, bersihkan kawasan ni dulu
baru beta
akan turun mandi”

Maka, bermula lah episod satu kampung semua tak ade cendawan lagi……
Related Posts with Thumbnails

Anda Pelawat yang ke-